Sabtu, 29 Oktober 2011

Bujang: Sedih Di Sebalik Senyawa Cinta (Bagian 1)


 
Cerita ini adalah cerita original yang saya buat, saya membuatnya dalam skrip dialog untuk mempermudah saat membaca, cerita ini saya tulis dalam bahasa Melayu Riau, jadi harap untuk menyimaknya dengan baik-baik, saya harap anda dapat senang, dan terus membacar karya-karya saya, terimakasih



Bujang :                   hai aku datang, sebut aku dengan nama Bujang, ntah ape  sebab
                                 Mak aku beri nama bujang, sampai sekarang aku tak kawin-
                                 kawin
                                 Mak aku kat rumah skarang ne, biasalah
                                 masak ubi sambal belacan, kalau nak tanye bah aku, die dah
                                 meninggal dah, mak aku cakap die meninggal karna kurap ganas

Atan :                       hah, nama aku atan, karib si bujang,  aku tinggal kat umah bujang
                                 Sebab aku dipungut sejak kecik lagi, mak bapak aku dah
                                 meninggal   dah, aku dengan bujang ne karib betul.
                                 Sejak kecik mandi same, makan same, tidur same, semue same,
                                 satu yg tak same, aku dah punye bini dah, zubaidah name
                                 Die, emmm cantik betul budaknye, putih, semampai, kalau
                                 Bejalan bebunyi, macam ni :klenggak-klenggok-klenggak-
                                 Klenggok, emmm nak tau ngape  die mau same aku?, sebab die
                                 bute, ksian aku tengok die,

mahmud:                  sedih betul nasib dikau bujang,
                                 sedih lagi nasib dikau atan
                                 nasib aku lah senang lagi
                                 mak bapak aku ade, kaye,
                                 wajah rupawan
                                 duit belepak,  bini banyak
                                 cume sikit salah aku,  mimpi lah semue tu.......
                                 nasib aku same je lah dengan bujang

Bujang:                    hah knape kami disini? Sebab kami nak macing, slain mancing
                                 ikan, kami nak nengok gadis-gadis mandi, hmmmmm lawelah,
                                

Atan:                        ooii bujang, cantik betul satu tu ha, lawe, pakai kain batik,
                                 Aii,sayang ada kurap kat punggung die

Bujang:                    mane, mane?

Atan:                        (atan menunjuk) tu ha, kat jamban tu,

Bujang:                    (bujang melirik jauh)aiii, mak aku tu.........
                                 Dah, balek balek, buat pasal je.........

Mahmud:                 (sambil berljalan)apelah dikauni tan, mak bujang pun nak kau
                                 hembad







                                 Tangah perjalanan nampaklah dua anak gadis, siap pulang
mengaji, karina dan nur nama mereka, cantik-cantik gadis kampunglah,

mahmud:                  karina, ape buat, lawe betul nampak harini, siap pulang ngaji
                                 e....?

karina:                      ya bang mahmud, macam-macam je lah bang mammud ne,

bujang:                     hai..... ada nur lah, assalamualikum,

nur:                          waalaikumsallam, numpang lewat ye bang....


                                 tiga sekawan teruslah berjalan hingga ia sampai ke rumah bujang, mereka berencana makan setelah lelah memancing,

atan :                        aiii, mak dikau mane jang?
Bujang :                   oiii bukan maen bodoh budak satu nee, yang dikau tengok kat
                                 sungai tadi siapo!

Mahmud :                ha’ah lah atan, aku pelesing kepalo dikau kang..........

Atan :                       ha’ah iyo e............. bukan  maen bodoh aku ne........

                                 (atan , bujang, mahmud mengambil nasi  dan mulai makan)

Mak :                       assalammualaikum, bujang...... atan........ mak balek,

Bujang :                   ha.... wa’alaikumsalam, aiii mak, langsung makan  ne mak, kmi
                                 duluan tadi, lapo betul

mak :                        ye tan, sedap lauk emakk?  Aiii ado mahmud, tak nampak mak
                                 ha......

mahmud :                 Allah, emak ne, dah macam pokok durian pun tak nampak juge,

mak :                        maklum lahhh dah tue........., dah nak mati......

bujang :                    aiii cakap apelah emak ne.........

mak :                        nak, semua orang akan mati, dan seharusnya semua orang harus siap dengan hal itu, suatu saat mak kan jauh nak, mak harap dikau dapat terima semua yang terjadi dan mak harap mak dapat tengok dikau menikah nanti.

Bujang :                   cakap apelah mak ni................ tendak dengo.......







                                 Haripun berganti,  bujang atan dan mahmud pun hendak
pergi memadu cinta, bujang bersama nur, mahmud bersama karina, tentu atan
bersama zubaidah


karina:                      bang mahmud,

mahmud:                  ape karina,

karina:                      abang cinte tak same karina?

Mahmud:                 abang tak tahu ape itu cinte dek, tpi jikalau abang dapat berlari
                                 Kesebalik hati abang, abang temukan rase sayang yang begitu dalam

Karina:                     ha... tuk siape tu bang?

Mahmud:                 tentulah tuk karina seorang,



Zubaidah:                 my honey bunny sweety, tercinte bang atan.......
                                 Adek nak tanye?

Atan:                        ha tanyelah......?

Zubaidah:                 setahun kite menikah bang, abang terime keadaan adek yang bute ne, zubaidah tak dapat beri anak tuk abang,
                                 Masihkah abang cinte dengan zubaidah?

Atan:                        meski hingga tue abang tak punye anak, tetaplah, abang cinte......
                                 Kerna anak adalah rezki dri Allah, dan engkau juge rezki dari Allah, sampai kapanpun, abang jage rezki abang

Zubaidah:                 janji.....

Atan:                        Wallahi......














Bujang:                    dinda, kanda nak cakap sesuatu dinda, kanda harap dinda dengarkan......

Nur:                          tentulah kanda, cakap..........

Bujang:                    kanda nak meminang dinda......... dapatkah dinda cakapkan ke emak dinda dulu, baru kanda meminang,

Nur:                          iie kah kanda, dinda rasa senang........ em........ esok dinda cakap kan

Bujang:                    abang laaaagi senang,
                                 dinda bagai rembulan, cakap orang rembulan tak dapat di gapai, tapi kanda dah punye satu rembulan, dinda lah sang rembulan



                                 tiba-tiba, datang seorang tetangga bujang, yang membawa
sebuah kabar, yang mungkin tak terduga sebelumnya

tetangga :                 (dengan gagap) jjjj....jang, mmmm....mak dikau,

bujang :                    ngapo mak aku? Tarek nafas dulu......

tetangga :                 langsung lah dikau balek, tak dapat aku cakap

                                 bujang, nur, atan, zubaidah, mahmud, dan karina pun, lari
tergesa-gesa, dan menemukan hal yang tak ingin ku sebut

                                 (semua sampai ke rumah, semua terheran-heran melihat mak
telah tiada,  bujang, nur,atan, zubaidah, mahmud, dan karina datang terakhir, bujang
jatuh terduduk, melihat jasad emak, tanpa ada kata-kata, seorang kerabat
menghampiri bujang dan mengatakan “almarhumah terjatuh saat sholad”, bujang
membuka matanya yang terpejam kencang, dan mengatakan “jangan panggil dia
almarhumah” sambil mencekik kerabat tersebut, nur, atan, zubaidah, mahmud, dan
karina pun melerai.


Bersambung ..

Tidak ada komentar:

Posting Komentar